Сучасні письменники проти казок Колобок та Морозко.

270




Розмови про те, наскільки улюблені багатьма загальновідомі казки є дитячими, в літературному середовищі ведуться давно. Сьогодні в Росії поки тільки телепередачі та відеоматеріали позначені спеціальним маркуванням (0+, 16+, 18+ тощо). Можливо, в недалекому майбутньому саме чекає літературу.

Відомий петербурзький письменник Антон Тарасов, корекційний психолог за освітою, проаналізував найпопулярніші казки і прийшов до висновку, що більшість з них має перебувати в категорії 18+. У дитячій літературі таких творів не місце.

На думку письменника, казки, змушують дитину відчувати неусвідомлений страх перед предметами, тваринами, людьми, об’єктами, подіями або симпатизувати героям з соціально несприятливих поведінкою не можуть виховувати підростаюче покоління. Щоб зрозуміти, де заховані елементи насильства в творах, досить поглянути на них з психологічної точки зору.

«Колобок» — найяскравіший приклад казки з насильством. Лисиця знищує головного героя (хорошого, доброго і т. п.). Така жорстокість завдає шкоди дитячій психіці.

«Василиса Прекрасна» — не що інше, як насильство над особистістю. Героїня, звернена жабою проти власної волі, довго чекає звільнення.

«Морозко» — асоціальна казка, викликає стійкий страх дитини перед мачухою (вітчимом).

«Курочка-Ряба». З психологічної точки зору – дивна казка. На чолі кута непотрібний акт вандалізму.

У багатьох інших класичних дитячих казках також зустрічаються жорстокість, насильство. Питання про користь для дітей творів «Хлопчик-Мізинчик», «Гуси-лебеді» залишається відкритим.

Інша сторона медалі

Але при цьому важко заперечувати факт: існуючі століттями казки явно виконують певну місію, пов’язану з дитинством. Психологам добре відомо про полярності людської психіки. Одна її частина, прихована, несвідома, звана «тінню», незмінно впливає на дитячий, а згодом і доросла вибір.

Торкаючись до полярного світу через казку, побудовану за принципом «герой-лиходій», дитина відчуває складність, неоднозначність власної особистості. Це дає вихід його прихованим внутрішнім переживань, емоцій. Відповідно, питання про користь чи шкоду дитячих творів не так однозначна, як здається.

попередня статтяСтас Костюшкін похвалився оригінальним подарунком дружини.
наступна статтяКенгурушка від А до Я