Розмови про те, наскільки улюблені багатьма загальновідомі казки є дитячими, в літературному середовищі ведуться давно. Сьогодні в Росії поки тільки телепередачі та відеоматеріали позначені спеціальним маркуванням (0+, 16+, 18+ тощо). Можливо, в недалекому майбутньому саме чекає літературу.
Відомий петербурзький письменник Антон Тарасов, корекційний психолог за освітою, проаналізував найпопулярніші казки і прийшов до висновку, що більшість з них має перебувати в категорії 18+. У дитячій літературі таких творів не місце.
На думку письменника, казки, змушують дитину відчувати неусвідомлений страх перед предметами, тваринами, людьми, об’єктами, подіями або симпатизувати героям з соціально несприятливих поведінкою не можуть виховувати підростаюче покоління. Щоб зрозуміти, де заховані елементи насильства в творах, досить поглянути на них з психологічної точки зору.
«Колобок» — найяскравіший приклад казки з насильством. Лисиця знищує головного героя (хорошого, доброго і т. п.). Така жорстокість завдає шкоди дитячій психіці.
«Василиса Прекрасна» — не що інше, як насильство над особистістю. Героїня, звернена жабою проти власної волі, довго чекає звільнення.
«Морозко» — асоціальна казка, викликає стійкий страх дитини перед мачухою (вітчимом).
«Курочка-Ряба». З психологічної точки зору – дивна казка. На чолі кута непотрібний акт вандалізму.
У багатьох інших класичних дитячих казках також зустрічаються жорстокість, насильство. Питання про користь для дітей творів «Хлопчик-Мізинчик», «Гуси-лебеді» залишається відкритим.
Інша сторона медалі
Але при цьому важко заперечувати факт: існуючі століттями казки явно виконують певну місію, пов’язану з дитинством. Психологам добре відомо про полярності людської психіки. Одна її частина, прихована, несвідома, звана «тінню», незмінно впливає на дитячий, а згодом і доросла вибір.
Торкаючись до полярного світу через казку, побудовану за принципом «герой-лиходій», дитина відчуває складність, неоднозначність власної особистості. Це дає вихід його прихованим внутрішнім переживань, емоцій. Відповідно, питання про користь чи шкоду дитячих творів не так однозначна, як здається.